آموزش مدیریت سرور

در این وبلاگ آموزشهای تخصصی مدیریت و کانفیگ سرور قرار خواهد گرفت

آموزش مدیریت سرور

در این وبلاگ آموزشهای تخصصی مدیریت و کانفیگ سرور قرار خواهد گرفت

مشاوره آنلاین روانشناسی دکتر رامین علوی نژاد

سه شنبه, ۱۵ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۱۴ ق.ظ

در این مشاوره سعی شده موانع موجود برای دریافت خدمات مشاوره روانشناسی کنار زده شوند. ممکن است در برخی شرایط به بهترین دکتر روانشناس تهران یا سایر شهرها دسترسی نداشته باشید. همچنین نیمی از افراد هر جامعه­ در طول عمر خود حداقل یکبار با مشکلات روانشناختی مواجه می­ شوند. بنابراین با استفاده از خدمات آنلاین می توانید از سلامت خود مراقبت لازم را به عمل آورید. در طی بیست سال گذشته شاهد پیشرفت بسزایی در علم روانشناسی برای حل مشکلات افراد بوده­ ایم. یکی از این موارد استفاده از علوم و تکنولوژی ها بخصوص اینترنت در روانشناسی و پیدایش مشاوره آنلاین بوده است.

تکنولوژی های آنلاین شکل گیری ارتباط­ هایی را میسر کرده­ اند که تا قبل از این دشوار به نظر می رسیدند. مشاوره آنلاین بواسطه ادغام علم روانشناسی و علوم کامپیوتری، شیوه­ ای منحصر به فرد از دریافت خدمات مشاوره­ و روانشناسی را فراهم کرده است. شواهد پژوهشی نشان دادند که مشاوره آنلاین به سرعت درمیان قشرهای مختلف پذیرفته شده است. ممکن است شما در شرایط خاص به مشاوره خانواده در تهران یا سایر شهرها دسترسی نداشته باشید. اما با این نوع مشاوره دسترسی به روانشناس دیگر دشوار نخواهد بود.

مشاوره روانشناسی آنلاین

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین برای شما مفید است اگر:

  • فرزند کوچک در خانه دارید
  • سبک زندگی شما به طور کل شلوغ است
  • مشکل رفت و آمد دارید
  • محدودیت حرکتی دارید
  • مسافت شما برای رسیدن به مرکز مشاوره زیاد است
  • به مشاوره سریع نیاز دارید
  • مشکل گفتاری دارید (استفاده از پیام متنی)
  • مشاوره آنلاین را شخصا ترجیح می دهید

مشاوره آنلاین روانشناسی

 

دکتر روانشناس آنلاین

دسترسی راحت تر به دکتر روانشناس آنلاین

  •  افراد یک جامعه ممکن است به دلائل مختلفی مشاوره انلاین را ترجیح دهند. دلائلی از قبیل مسافت زیاد، ساعات کاری، مشکل رفت و آمد، بیماری­ های مزمن و یا حتی عدم تمایل شخصی به مشاوره حضوری. دسترسی به مشاوره آنلاین راحت است. به همین دلیل ممکن است به برطرف کردن موانع موجود برای دریافت مشاوره کمک کند.

حداقل زمان ممکن برای دریافت مشاوره آنلاین

  • برای همه شرایطی پیش می­ آید که در لحظه ای از زندگی نیاز به مشاوره پیدا کنند. این دسترسی سریع به مشاوره آنلاین یکی از مزیت­ های ویژه آن است.

ترجیح شخصی در مقایسه با مشاوره حضوری

  • برخی از افراد نیز ممکن است با مدل­های سنتی رواندرمانی و مشاوره ارتباط برقرار ­نکنند. اما شیوه­ های مدرن درمان از قبیل مشاوره آنلاین روانشناسی برای آنها پذیرش بیشتری به همراه داشته باشد.

حریم خصوصی افراد

  • مزیت ویژه دیگر مشاوره روانشناسی آنلاین در جهت حفظ حریم خصوصی افراد است. چراکه در این نوع از مشاوره امکان ناشناس باقی ماندن فرد وجود دارد. برای بسیاری از افراد بنا به دلائل اجتماعی یا شخصی، این ناشناس باقی ماندن مهم است.

استفاده از امکانات متنوع این نوع مشاوره

  • در مشاوره­ های آنلاین معمولا از گفتگوی آنلاین استفاده می­شود. اما یکی دیگر از مزیت­ های مشاوره آنلاین این است که در برخی از شرایط می­توان از قابلیت نوشتاری (چت نوشتاری) نیز بهره برد. نوشتن در شرایط مشخصِ درمانی می­ تواند به خودی خود نقشی موثر در تخلیه هیجانی و درنتیجه در تسکین فرد داشته باشد. نوشتن به ابراز خود، برون ریزی مشکلات و احساسات کمک می­کند و می ­تواند به افزایش خودآگاهی نیز منجر شود. با این وجود بهتر است در تفسیر نوشتارها دقت شود. چراکه نوشته فاقد لحن است و ممکن است تفسیرهای متفاوتی از آن بدست آید.

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین چه کمکی می کند؟

مشاوره آنلاین همانند مشاوره حضوری به افراد کمک می­ کند تا مشکلات خلقی، اجتماعی، فردی و بین فردی خود را حل کنند. در این نع مشاوره نیز به فرد پند و اندرز داده نمی­ شود. همچنین مشاور مسئولیت حل مشکلات را به جای فرد بر عهده نمی­ گیرد. در مشاوره آنلاین به شما کمک می­ شود تا به شیوه ای عینی به مشکلات نگاه کنید. به ابعاد مختلف مشکل برای فهم بهتر آن وضوح می­ بخشد و از توانایی­ های خود شما برای حل مشکلات استفاده می­شود. سلامت روان افراد از موضوعات بسیار مهم یک جامعه است. طبیعت انعطاف پذیر مشاوره روانشناسی آنلاین مزیت های مختلفی در این راستا به همراه دارد. یکی از آنها این است که بعد مسافت مانع دریافت مشاوره نمی شود.

در حال حاضر برای حل مشکلات مختلفی به مشاوره آنلاین مراجعه می شود. مشاوره آنلاین شامل مداخلات تشخیصی (از قبیل آموزش­ هایی درباره علائم و تشخیص مشکلات روانشناختی) یا درمانی است. یک نکته مهم زمان دسترسی به مشاوره روانشناسی آنلاین است. زمان دسترسی در مقایسه با مراجعه حضوری به کلینیک می تواند تا حد قابل توجهی کوتاه تر باشد. به طور کل مشاوره روانشناسی آنلاین کمک سریعی برای حل مشکلات به حساب می آید.

مشاوره آنلاین روانشناسی اصول مشخصی دارد

در اکثر تخصص­ هایی که با سلامت افراد کار می­شود اصول اخلاقی بسیار مهم خواهد بود. علاوه براین از آنجایی که روانشناسان و مشاوران حامی شأن و مقام انسان­ها هستند و تلاش می­کنند تا انسانیت و ارزش­های مرتبط با آن را در اولویت قرار دهند به اصول اخلاقی در کار خود کاملا پایبند هستند. این اصول اخلاقی توسط انجمن روانشناسی آمریکا (APA) تدوین و ارائه شده است و همه رواندرمانگران و مشاوران حوزه روانشناسی خود را پایبند به این اصول می­دانند.

مشاوره آنلاین نیز همانند سایر مداخلات مشاوره و روانشناسی نیازمند رعایت اصول اخلاقی است. این اصول اخلاقی شامل قاعده کلی صحیح انجام گرفتن مشاوره و درستکاری است. یعنی چیزی همانند آنچه که در یک ارتباط انسان دوستانه انتظار آن می­رود. این موضوع تا حدودی تحت تاثیر فرهنگ است. اما به عنوان یک قاعده کلی در تمامی جوامع ضروری می­باشد. سایر اصول شامل:

  • اصل مهم دانستن سلامت روان افراد
  • اصل احترام به شآن و آزادی انسان
  • اصل عدالت و انصاف
  • اصل مسئولیت پذیری
  • اصل صلاحیت و کفایت
  • آشنایی با قوانین و مقررات موجود
  • اصول مربوط به روابط حرفه ­ای
  • رعایت حقوق مراجع
  • موافقت یا رضایت آگاهانه مراجع برای انجام مشاوره
  • اصل رازداری

حریم خصوصی در مشاوره

باید توجه داشت که در مشاوره آنلاین نیز مثل مشاوره حضوری مقادیر مختلفی از اطلاعات شخصی، خصوصی و بین فردی ارائه می­ شود. در این حالت محرمانه دانستن و محافظت از این اطلاعات از جمله وظایف بسیار مهم مشاور است. این اصل رازداری یکی از اصول اولیه و مهم در مشاوره به حساب می آید. وقتی مراجع احساس کند اصل رازداری توسط مشاور او رعایت شده می تواند یه راحتی احساس امنیت کرده و اتحاد درمانی مستحکمی را با مشاور خود برقرار کند. به طور کل در مشاوره روانشناسی آنلاین می بایست استانداردهای محکمی برای حفظ حریم خصوصی مراجع در نظر گرفته شود. همواره به خاطر داشته باشید که روانشناس آنلاین باید مثل سایر مشاوران از صلاحیت و آموزش­ های لازم برخوردار باشند.

مشاوره آنلاین روانشناسی را بهتر بشناسیم

اولین مشاوره های آنلاین

از اوایل 1950 میلادی از تماس­های تلفنی و یا ارسال نامه برای برقراری ارتباط بین مشاور و مراجع استفاده می­ شد. به طور کل ارتباط از راه دور بین مشاور و مراجع یک مفهوم جدید نیست. زیگموند فروید برای ارتباط با مراجعین خود به طور قابل توجهی از نامه استفاده می ­کرد. این روزها هم متخصصین و مراکز مشاوره متعددی با استفاده از تکنولوژیهای ارتباطی و مشاوره آنلاین به حل مشکلات مراجعین کمک می­ کنند. رشد فزاینده مشاوره آنلاین روانشناسی منجر به شکل گیری مجمع بین المللی برای سلامت روان آنلاین (International Society for Mental Health Online) شده است.

تحولات اخیر

در طی یک دهه گذشته پیشرفت تکنولوژی منجر به گشترس شایان توجه مشاوره روانشناسی آنلاین شده است. نه تنها این امکانات به لحاظ کمی افزایش پیدا کرده ­اند بلکه کیفیت آنها نیز بهتر شده است. برخی از این خدمات شامل:

  • وب سایت­های آموزشی روانشناسی
  • گروه­های حمایتی آنلاین
  • برنامه­ های خودیاری آنلاین
  • مشاوره­ های آنلاین بوسیله تماس­ های اینترنتی صوتی و یا تصویری
  • مداخه در بحران آنلاین در شرایط خاص

یافته های جدید دانشگاهی درباره مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین و پژوهش

پژوهش­ های مختلفی در سال­های اخیر نشان دادند که کیفیت مشاوره آنلاین همانند خدمات مشاوره و روانشناسی حضوری است. پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا مشاوره روانشناسی آنلاین را اینگون تعریف کردند: یک مداخله سلامت روان بین یک مراجع (یا گروهی از مراجعین) و یک درمانگر که بوسیله یک تکنولوژی ارتباطی صورت می­گیرد. این تکنولوژی­ های ارتباطی می توانند به لحاظ زمانی به دو دسته فاصله دار مثل ایمیل و بدون فاصله مثل تماس صوتی یا تصویری تقسیم بندی شوند.

بلوم، پژوهشگر دانشگاه باتلر در شهر ایندیانپولیس در سال 1998 مشاوره آنلاین را اینگونه تعریف کرد: وقتی مشاوره ه­ای تخصصی بین مراجع و مشاوری انجام گیرد که در مکان­های متفاوتی قرار دارند و ارتباط آنها با یکدیگر از طریق ابزارهای الکترونیکی صورت می­گیرد. برخی از محققین مشاوره روانشناسی آنلاین را یک نوع جدید از مداخلات درمانی در نظر گرفته ­اند که خصائص منحصر به فرد خود را دارد. بر اساس این دیدگاه مشاوره آنلاین اگر توسط متخصص روانشناسی صورت گیرد یک منبع انطباق پذیر و انعطاف پذیر است. مشاوره روانشناسی آنلاین نه تنها به صورت مستقل می­تواند نیازهای مراجع را برطرف کند بلکه می­تواند نقشی پشتیبان برای سایر مداخلات نیز فراهم کند.

مشاوره روانشناسی آنلاین افسردگی

دانشکده مراقبت­ های اولیه سلامت در دانشگاه بریستول انگلستان مطالعه­ ای را بر روی بزرگسالانی انجام دادند که به علت افسردگی (خفیف، متوسط و شدید) مشاوره روانشناسی آنلاین دریافت کرده بودند. این افراد  طریق مشاوره آنلاین طی 16 هفته بین 5 تا 10 جلسه درمان شناختی رفتاری دریافت کردند. بعد از حدود 4 ماه و اتمام درمان، افراد همانند قبل از شروع درمان بوسیله آزمون افسردگی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج کاهش معنی ­دار افسردگی در گروه درمان را نشان داد. در یک پژوش مشابه که در دانشگاه مونترال انجام شد محققین متوجه شدند که درمان شناختی رفتاری آنلاین در برخی از مراجعین و در مقایسه با درمان شناختی رفتاری حضوری، نتایج بهتری به همراه دارد.

 

منبع

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۰/۰۴/۱۵
  • ۱۹۸ نمایش
  • p3ym4n محمدپور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی