آموزش مدیریت سرور

در این وبلاگ آموزشهای تخصصی مدیریت و کانفیگ سرور قرار خواهد گرفت

آموزش مدیریت سرور

در این وبلاگ آموزشهای تخصصی مدیریت و کانفیگ سرور قرار خواهد گرفت

بلبرینگ چیست و چه کاربردی در صنایع دارد؟

دوشنبه, ۱۸ بهمن ۱۴۰۰، ۰۹:۵۹ ق.ظ

کاربرد بلبرینگ محدود به صنعت خاصی نمی شود. فرقی نمی کند شما مکانیک باشید یا یک مهندس ساختمان و یا تکنسین متالورژی؛ اگر قصد خرید بلبرینگ را دارید، بهتر است کمی بیشتر در مورد بلبرینگ ها بدانید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

تاریخچه بلبرینگ

تاریخچه بلبرینگ به زمان باستان برمی گردد. کمی بعد از اختراع چرخ و احساس نیاز نسبت به استفاده از یاتاقان و بلبرینگ. بر دیوار نگاره های مصر باستان ارابه هایی با ساختار چرخ هایی از تنه درخت و همینطور بلبرینگ هایی از ترکیب سنگ و چوب که به روغن آغشته می شده اند، قابل رویت است، مصریان از این ابزار برای جابه جایی سنگ های بسیار بزرگ به کار رفته در اهرام مصر استفاده میکردند.

تاریخچه بلبرینگ  - بلبرینگ در اهرام مصر - تپ تیز
اولین برینگ های به کار رفته در اهرام مصر

حدود چهل سال قبل از میلاد مسیح نیز در کشتی هایی که در ناوگان ایتالیا وجود داشته و اکنون بقایایی از آن ها کشف شده است، میزهایی وجود دارد که پایه های آن با ساختار بلبرینگی به صفحه میز متصل می شده اند. هرچند که لئوناردو داوینچی در سال 1500 طرح هایی از بلبرینگ را ترسیم کرده و مخترع آن به حساب می آید ولی اولین کسی که از بلبرینگ های غلتشی و کف گرد استفاده کرد، آگوستینو راملی بود که با اضافه کردن غلتک به ساختمان یک بلبرینگ، میزان اصطحکاک آن را به صورت چشمگیری کاهش داد.

تاریخچه بلبرینگ - اولین طریح بلبرینگ توسط داوینچی - تپ تیز
اولین طرح ارائه شده از بلبرینگ توسط لئوناردو داوینچی مخترع بزرگ

به مرور و در قرن 17 میلادی افراد مختلفی به طراحی بال برینگ یا همان بلبرینگ پرداختند. ظهور این قطعه حیاتی، زمینه را برای پیدایش انقلاب صنعتی فراهم می کرد و میزان فرسایش و اصطحلاک را به طرز چشمگیری کاهش می داد.

یاتاقان ها و بلبرینگ ها را در ابتدا از چوب می ساختند ولی به سرعت برنز، سرامیک، استیل و سایر فلزات و غیره نیز در این صنعت وارد شدند.

شاید اولین بخشی که در حوزه صنعت تحول تازه ای در خود حس کرد، ساعت ها بودند که با بلبرینگ ها می توانستند ضمن فرسایش کمتر، مدت بیشتری زمان را صحیح نمایش بدهند. با این مقدمه به سراغ ادامه توضیحات می رویم تا با کاربرد روزمره انواع بلبرینگ هم آشنا شوید.

بلبرینگ چیست و چرا از آن استفاده می شود؟

بلبرینگ یا اگر درست بخواهیم تلفظ کنیم بال بِرینگ Ball Bearing مانع اصلی ساییده شدن و فرسایش دو قطعه متحرک بر روی هم است. کلمه بال برینگ از دو بخش بال Ball به معنای توپ یا گوی و در اصطلاح صنعتی ساچمه، و برینگ Bearing به معنای یاتاقان یا معنای لغوی آن، تحمل کردن تشکیل شده است. انواع یاتاقان در صنعت موجود است که از آنها می توان به یاتاقان های لغزشی، غلتشی یا مگنتی اشاره کرد.

بلبرینگ ها در واقع همان یاتاقان های غلتشی هستند که بر خلاف سایر یاتاقان ها از تعدادی ساچمه در بین قطعات یاتاقان استفاده می کنند. اگر قرار باشد از یاتاقان ها و بلبرینگ استفاده نشود میزان فرسایشی که به قطعات تحمیل می شود غیرقابل مدیریت و غیرقابل تصور خواهد بود. فرض کنید که کولر آبی شما بدون یاتاقان بچرخد و یا چرخ خودروی شما فاقد بلبرینگ باشد؛ حتی تصورش هم ممکن نیست!

اجزای تشکیل دهنده بلبرینگ

 

به طور کلی بلبرینگ ها دارای یک رینگ داخلی ، یک رینگ بیرونی ، یک قفسه و تعدادی ساچمه می باشند و برخی افزودنی مثل کاسه نمد یا واشر ، جای خار برخی از این موارد به آن اضافه میشود.

اجزا تشکیل دهنده بلبرینگ - تپ تیز

نکات مهم در مورد کاربرد بلبرینگ

همانطور که در بخش های ابتدایی این مقاله اشاره کرده بودیم، کاربرد بلبرینگ و حضور این قطعه را در صنعت نمی شود نادیده گرفت. به واسطه کاربرد ساچمه در بلبرینگ ها، نقاط برخورد دو سطح با وجود ساچمه ها بصورت نقطه ای می شود و حداقل اصطکاک بین دو صفحه شکل می گیرد.

در نتیجه باعث خواهد شد که محور یا شفت موردنظر بدون ساییدگی و کشش روی همدیگر عمر طولانی تری داشته باشند. این عملیات توسط یک قفسه و دو کنس بعلاوه ساچمه یا گوی بسیار صیقلی و سطح کاملاً صاف ممکن خواهد بود. کوچک بودن سطح مقطع در زمان برخورد سطوح، باعث می شود که فشار وارد شده از بالا، پایین و طرفین قابل انتقال باشد و سطوح صیقلی آنها را به ساچمه ها منتقل کنند.

اما اگر محاسبه درستی انجام نپذیرد، فشار وارد شده به سطوح درست اندازه گیری نشود و یا بلبرینگ فاقد کیفیت لازم باشد، در نتیجه ساچمه ها خرد شده و تغییر شکل می دهند. برای حل مشکل خرد شدن بلبرینگ ها زمانی که فشار وزنی زیادی به محورها و سطوح وارد می آیند، استفاده از غلتک به جای ساچمه در بلبرینگ توصیه می شود که در اصطلاح به این نوع یاتاقان، رول برینگ هم گفته می شود. در مجموع هر دو نوع یاتاقان از پنج بخش اصلی قفسه ، ساچمه یا رول و رینگ خارجی و داخلی و کاسه نمد تشکیل شده است.

طرز کار بلبرینگ

همانطور که متوجه شدید طرز کار بلبرینگ ها چندان پیچیده نیست. وظیفه بلبرینگ انتقال و پخش فشار بار از لایه بیرونی به ساچمه ها یا رول ها و در نهایت تحمیل بار به لایه های داخلی است. اگر بلبرینگ ها نتوانند وزن موثر را تحمل کنند به طور معمول سراغ رول برینگ ها می رویم.

حالا شما تصور کنید که هر مقدار قدرت تحمل رول ها بیشتر از ساچمه ها باشد، در مقابل سرعت بلبرینگ های ساچمه ای به دلیل اصطکاک کمتر سطوح بیشتر خواهد بود. در مواردی که فشار بار در بیشترین حالت قرار دارد به جای ساچمه از غلتک استفاده می شود که به آنها بلبرینگ های غلتکی یا یاتاقان سوزنی می گویند. اگر نگاهی به اطراف خودتان بکنید از حرکت خودرو تا باز کردن کشوی کابینت آشپزخانه تان، جایی نیست که بلبرینگ ها احاطه نکرده باشند.

عوامل موثر در قیمت بلبرینگ

وقتی صحبت از محاسبه قیمت بلبرینگ می شود باید فاکتورهای مختلفی را مد نظر قرار دهید. در مرحله اول، برند تولیدکننده بلبرینگ مورد نظر شما اهمیت ویژه ای دارد. متخصصین این صنعت، از معتبرترین محصولات بلبرینگ به تولیدات شرکت معتبر SKF اشاره می کنند. شرکت SKF در سوئد مستقر بوده و بلبرینگ های ساخته شده در SKF به دوام و دقت در کارایی مشهور هستند و معمولاً گزینه نهایی خرید برای مشتریان است. انواع برندهای ژاپنی و چینی و امریکایی هم در بازار وجود دارند که از برندهای معروف در این حوزه می توان به برندهایی مانند MPZ ، URB ، INA و... اشاره کرد.

هر کدام از این برندها عملکرد متفاوتی در انواع بلبرینگ از خود نشان داده اند. برای مثال یک برند در زمینه بلبرینگ های شعایی عملکرد بهتری دارد در حالی که برند دیگری به توانایی بالای بلبرینگ در حمل بار شهرت دارد. شما می توانید از طریق ارتباط با مشاوران ما بهترین گزینه را برای خرید خود انتخاب کنید.

از برند که بگذریم در قیمت بلبرینگ عوامل دیگری هم دخیل هستند. نوع بلبرینگ که از کدام دسته است و جنس بلبرینگ هم نباید از نظر شما دور بماند. مثلاً برای ساخت بلبرینگ های کشوی کابینت که فشار و سرعت مورد نظر آنها بالا نیست از رایج ترین متریال استفاده می شود که قیمت کالا را پایین می آورد. ولی در نوعی کارکرد بلبرینگ که سرعت بالای آن اهمیت داشته باشد از بلبرینگ های سرامیکی استفاده خواهد شد.

در ساخت بلبرینگ های موسوم به بلبرینگ صنعتی معمولاً از فولاد استفاده می شود و طبیعتاً با افزایش سایز بلبرینگ مقدار فولاد به کار گرفته شده در آن افزایش پیدا می کند؛ در نتیجه قیمت بلبرینگ نیز افزایش خواهد داشت. اما همیشه افزایش سایز باعث افزایش قیمت نخواهد بود. در بلبرینگ های مینیاتوری که بیشتر در ساخت انواع ساعت مورد استفاده قرار می گیرند، به دلیل دقت بالای محصول، قیمت آن افزایش خواهد داشت.

بلبرینگ چیست

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۰/۱۱/۱۸
  • ۲۴۷ نمایش
  • p3ym4n محمدپور

نظرات (۱)

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی